Canva for collaborative projects: enhancing digital literacy skills/ Canva para proyectos colaborativos: potenciando las competencias digitales
Nowadays, students are surrounded with technology. However, inmersion doesn´t necessarily mean comprehension. For our generation, certain tools such as Power Point or Excell were rather common. Nonetheless, this new generation is more used to other programmes or devices (videogames, apps, smartphones and tablets).
At present, tools like Canva, that an be used both in the smarthphone or computer, are designed to be easy for begginners and include many features other programmes don´t have (photo edition, video...).
The interface is attractive and the search bar allows users to find what they need easily. One good example of an activity that can be easily created for class is a Presentation. The design of this feature is quite similar to Power Point: you can animate the slides o create an interesting sequence and it is possible to include pictures and videos. However, the app allows you to edit the pictures straight away while preparing the presentation. In addition, it includes some advanced photo edition options easier to use that in Photoshop or other professional programmes. For example, you can erase the background just by selecting some areas, or manage the transparency of each layer.
A new useful tool is the AI , which allows you to do a word search and select the options available if they interest you. Besides, you can download the images and edit them in the app.
Regarding the use in the classroom, I would say that the option of editing along with other users is the most interesting one. Similarly to Google Docs, students can edit the content and produce collaborative projects, while the teacher can have access and even look at the process.
As well as these aforementioned possibilities, the app offers more and more options every day. To illustrate, there is an option to create memes, which can be an interesting classroom activity.
----------------------
En la actualidad, existen herramientas como Canva, que se puede utilizar tanto en el smartphone como en el ordenador, diseñada para ser accesible para principiantes e incluir muchas características que otros programas no tienen (edición de fotos, videos...).
La interfaz es atractiva y la barra de búsqueda permite a los usuarios encontrar lo que necesitan rápidamente. Un buen ejemplo de una actividad que se puede crear para clase es una presentación. El diseño de esta función es bastante similar al de PowerPoint: puedes animar las diapositivas o crear una secuencia interesante; también es posible incluir imágenes y videos. Sin embargo, la aplicación te permite editar las imágenes directamente mientras preparas la presentación, en lugar de utilizar un programa aparte. Además, incluye algunas opciones avanzadas de edición de fotos que son más fáciles de usar que en Photoshop u otros programas profesionales. Por ejemplo, puedes borrar el fondo seleccionando algunas áreas o gestionar la transparencia de cada capa.
Una nueva herramienta útil es la inteligencia artificial, que te permite hacer una búsqueda de palabras y seleccionar las opciones disponibles si te interesan. Además, puedes descargar las imágenes y editarlas en la aplicación.
En cuanto al uso en el aula, diría que la opción de editar junto con otros usuarios es la más interesante. De manera similar a Google Docs, los estudiantes pueden editar el contenido y realizar proyectos colaborativos, mientras que el profesor puede tener acceso e incluso observar el proceso.
Además de estas posibilidades mencionadas, la aplicación ofrece cada día más opciones. Por ejemplo, hay una opción para crear memes, lo que puede ser una actividad interesante para el aula de idiomas.
Comments
Post a Comment